Aktuality
Školská zařízení pro zájmové vzdělávání / 01. 09. 2015 /
Školské zařízení je právnická osoba, příspěvková organizace nebo organizační složka státu, která poskytuje služby a vzdělávání, jež doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťuje ústavní a ochrannou anebo preventivně výchovnou péči. V České republice se pro neformální výchovu, pokud se jí věnují školská zařízení, zavedl termín zájmové vzdělávání.
Školská zařízení pro zájmové vzdělávání jsou charakteristická tím, že výchovně-vzdělávací činnost v nich je postavena na profesionálech, placených pedagogických pracovnících. To nevylučuje účast dobrovolníků (a ve střediscích volného času je jich hodně), ale profesionální zázemí vychovatelů je to, co v prvé řadě školská zařízení odlišuje od neziskových organizací zaměřených na výchovu dětí a mládeže.
Fakticky zájmové vzdělávání zajišťují dvě velké skupiny institucí: školní družiny a školní kluby na jedné straně a střediska volného času na straně druhé. Jim se nadále věnujeme podrobněji.
Mimoškolní činnost ve škole = školní družiny a školní kluby
Dnes je v rámci téměř každé školy zřízena školní družina – tedy zařízení, do něhož chodí především děti zapsané k pravidelné, tj. každodenní docházce. Družina slouží výchově, vzdělávání, rekreační, sportovní a zájmové činnosti žáků v době mimo vyučování. Družina může uskutečňovat i další výchovně-vzdělávací, případně rekreační činnosti a další aktivity pro děti, mládež, případně jejich rodiče a další zájemce. Určena je přednostně nejmladším žákům (1. až 5. třída, tedy děti ve věku šest až deset let). Pokud jí to umožní kapacitní a personální možnosti, může přijímat i žáky vyšších ročníků. Za pobyt dítěte v družině se platí (spíše symbolická částka).
Na některých školách jsou zřízeny též školní kluby. Jsou určeny pro žáky základních škol. Zvažuje se, zda kluby vytvářet i na středních školách a učilištích, zejména v těch místech, kde není jiné volnočasové zařízení. Klub je otevřeným zařízením. Jeho činnosti se může účastnit každý zájemce, bez ohledu na to, zda se jedná o žáka školy, která klub zřizuje, či jiné školy. Klub má možnost uskutečňovat i další výchovně-vzdělávací, případně rekreační činnosti a další aktivity pro děti, mládež, případně jejich rodiče a další zájemce v jejich volném čase. Výchovně mohou ve školních klubech působit i dobrovolníci (zejména jako vedoucí kroužků). Za pobyt žáka v klubu se rovněž drobně platí.
Školních družin je v současné době cca 4 100, školních klubů cca 480.
Střediska volného času (SVČ)
Jedná se o školská zařízení pro zájmové vzdělávání s právní subjektivitou a s příspěvkovou formou hospodaření. Zřizují je kraje, obce a další zřizovatelé (církev, soukromé subjekty). Oproti dalším subjektům zájmového vzdělávání (školní družiny a školní kluby) poskytují SVČ komplexní služby v jiném prostředí, než ve kterém se děti a mládež pohybují v rámci povinné školní výuky. Jedná se o méně formalizované prostředí, na jehož utváření se podílejí sami účastníci. Zároveň poskytuje téměř neomezené časové možnosti pro různé typy aktivit, a to jak v průběhu dne, týdne, tak i v průběhu celého roku. Středisko volného času totiž zpravidla vykonává činnost i ve dnech, kdy neprobíhá školní vyučování.
Střediska volného času jsou dvojího typu:
(1) Dům dětí a mládeže, který uskutečňuje činnost ve více oblastech zájmového vzdělávání,
(2) Stanice zájmových činností zaměřená na jednu oblast zájmového vzdělávání (vědu a techniku, přírodu, modelářství, ochranu životního prostředí atd.)
Činnost ve střediscích je určena především pro děti a mládež školního věku, tedy ve věkovém rozmezí 7–18 let. V daleko větší míře než v současnosti by se střediska měla věnovat organizaci činností pro mládež zejména ve věku 14–18 let. Předpokládá se, že střediska budou organizovat další činnosti a aktivity i pro ostatní, zejména dospělé zájemce.
Přehled kroužků, které celoročně nabízí například SVČ Lužánky Brno Věda a technika: Modeláři - Výpočetka - Fotografie, video, film - Ostatní technika Přírodověda: Zvířata - Rostliny - Pobyt v přírodě Výtvarné a rukodělné aktivity: Výtvarka - Keramika - Rukodělné aktivity - Dívčí kluby Hudebně-dramatické aktivity: Divadlo - Tanec - Hudba - Zpěv Společenskovědní aktivity: Historie - Jazyky - Doučování - Stolní hry Jóga a zdraví: Jóga - Zdraví Sportovní aktivity: Lyžování - Gymnastika - Aerobik - Bojová umění - Ostatní sporty Aktivity pro předškoláky: Kojenci - Předškolní děti - Hlídání dětí Maceška |
Posláním těchto zařízení je motivovat, podporovat a vést děti, mládež a dospělé k rozvoji osobnosti, ke klíčovým kompetencím, zejména smysluplnému využívání volného času, a to širokou nabídkou aktivit v bezpečném prostředí, s profesionálním týmem v nových trendech. Střediska poskytují zájmové vzdělávání, které se uskutečňuje ve formách pravidelných, příležitostných, spontánních, táborových a pobytových aktivit, osvětové činnosti i individuální prací.
Vedle klasických kroužků, akcí a táborů je zájem o spontánní aktivity, otevřené kluby, vzdělávání, zapojování dětí a mládeže do procesů ve městě, výukové programy pro školy navazující na průřezová témata školních vzdělávacích programů, adaptační programy v rámci prevence sociálně patologických jevů.
Jedná se především o akce příležitostného charakteru, aktivity realizované formou krátkodobějších kurzů či nabídku spontánních aktivit. Toto rozvolňování aktivit přirozeně navazuje na celospolečenský trend odklonu od organizované činnosti a koresponduje s volnějším pojetím životního stylu společnosti a představami zejména starších dětí a mládeže.
Střediska se věnují též komunitnímu plánování, participaci, prevenci, vzdělávání pedagogů, budování informačních center atd. Většina se již stala centrem společenského života v obci. Zapojují se do různých regionálních, krajských, republikových i evropských projektů, organizují výměnné a zahraniční pobyty a stáže pracovníků. V řadě aktivit spolupracují s NIDV, a to zejména v oblasti vzdělávání, zahraniční spolupráce, soutěží a přehlídek, společně řeší metodickou podporu v oblastech participace, prevence, atd.
V současné době u nás nabízí své služby 303 středisek volného času, pracuje v nich 20 678 interních a 12 862 externích pedagogických pracovníků. V loňském školním roce SVČ uspořádala 1 692 pobytových akcí nad 5 dnů (táborů) pro 53 939 dětí, 2 387 pobytových akcí do 5 dnů pro 50 612 účastníků a 2 465 příměstských táborů pro 53 145 dětí. Celoročně pracuje 23 997 zájmových útvarů (kroužků), které navštěvuje 272 744 dětí, mladých lidí i ostatních zájemců (těch je 27 938). Příležitostných akcí SVČ uspořádala 56 721 za účasti 2 650 312 návštěvníků.