Aktuality
38. ročník Celostátní přehlídky SOČ je v plném proudu / 18. 06. 2016 /
Na SPŠ, SOŠ a SOU Hradec Králové se v sobotu 18. 6. 2016 konaly obhajoby soutěžních prací 38. ročníku Celostátní přehlídky Středoškolská odborná činnost (SOČ). V 18 oborech obhajovalo dnes svou práci na 300 studentů gymnázií a středních škol.
Studenti obhajovali své práce před 5–6 člennými porotami složenými z předních odborníků. Účastnit se SOČ bylo v tomto ročníku možné v těchto vědních oborech: Matematika a statistika; Fyzika; Chemie; Biologie; Geologie a geografie; Zdravotnictví; Zemědělství, potravinářství, lesní a vodní hospodářství; Ochrana a tvorba životního prostředí; Strojírenství, hutnictví, doprava a průmyslový design; Elektrotechnika, elektronika a telekomunikace; Stavebnictví, architektura a design interiérů; Tvorba učebních pomůcek a didaktická technologie; Ekonomika a řízení, Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času; Teorie kultury, umění a umělecké tvorby; Historie; Filozofie, politologie a ostatní humanitní a společenskovědní obory a Informatika.
Náročný soutěžní den odstartoval již v 8.00 hodin ráno. Těsně před zahájením byla všude patrná nervozita, především mezi soutěžícími studenty, ale také u některých porotců. Předsedové odborných porot zahájili obhajoby představením jednotlivých členů a seznámením soutěžících s pravidly hodnocení soutěžních prací. Velký důraz byl kladen na obsahovou, ale i formální úroveň práce. Po přibližně 10minutové obhajobě odpovídali studenti na otázky z pléna a od členů odborné poroty. Byla jim také položena jedna otázka v anglickém jazyce.
Po obhájení všech prací se konala ještě krátká beseda v rámci každého oboru. Soutěžící a porotci zde měli příležitost sdílet zážitky z celého dne, ale také se společně věnovat odborným tématům.
V odpoledním programu čekaly vybrané soutěžící posterové prezentace. Byly zde vystaveny soutěžní práce v podobě posterů (plakátů, stojanů, tabulí, ale i 3D či zvukových ukázek) a jejich autoři byli k dispozici pro případné konzultace všem zájemcům.
Ve večerních hodinách pak odstartoval společný doprovodný program, který zahrnoval noční procházky městem s průvodci a návštěvu festivalu Divadlo evropských regionů.
Střípky z rozhovorů s několika soutěžícími:
Simona Górová, Slovanské gymnázium Olomouc, Pokročilá analýza mikroindentační zkoušky (Fyzika)
„Na SOČ jsem tento rok již podruhé. V loňském roce jsme nabídku účastnit se soutěže dostali ve škole. Zaujala mě zejména možnost získání nových zkušeností, a proto jsem se rozhodla přihlásit. Nejzajímavější pro mě je, že je zde tolik lidí, kteří se vzájemně motivují. SOČ je ale i výborná příprava na obhajobu bakalářské a diplomové práce na vysoké škole.“
Klaudie Hoffmannová, Obchodní akademie Olomouc, Sociální dávky a jejich zneužívání (Ekonomika a řízení)
„SOČ se tento rok účastním poprvé. U nás ve škole jsme dostali od vyučující práva možnost zapojit se do této soutěže. Přihlásila jsem se tedy do školského kola a postoupila jsem dále. Při psaní mé práce bylo nejtěžší získat důvěryhodné informace. Na internetu je sice mnoho dostupných zdrojů, ale často se neshodují, a je proto obtížné ověřit, zda jsou informace důvěryhodné, či nikoli. Účast v SOČ je pro mne velkou zkušeností, poznám nové lidi a zjistím, čím se zabývá okolí, čím se zabývají moji vrstevníci, získám nové informace a inspiraci. Celkově je to velmi dobrý a příjemný zážitek.“
Štěpánka Grunová, Gymnázium Moravský Krumlov, Městečko Hostěradice a jeho obyvatelé ve světle obecních účtů a gruntovních knih ve 2. polovině 17. a 1. polovině 18. století (Historie)
„Jsem studentkou 1. ročníku gymnázia a účastním se tedy SOČ poprvé. Moji rodiče se v mládí SOČ také účastnili, a protože mám ráda bádání, rozhodla jsem se přihlásit. V oboru historie není moc soutěží pro středoškolské studenty, jsem tedy ráda, že jsem se mohla zúčastnit právě SOČ.“
David Vysloužil, VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Nový model analýzy psychologie vrahů (Pedagogika a psychologie)
„Do SOČ jsem se poprvé přihlásil v loňském roce, postoupil jsem ale jen do krajského kola. Moje loňská práce však byla základem pro práci letošní. O SOČ jsem se dozvěděl od našich učitelů, kteří ji velmi podporují a snaží se do ní zapojit co nejvíce studentů. Největší přínos SOČ vidím v tom, že mohu veřejnosti prezentovat svou práci, protože běžnými postupy by se mi to v mém věku asi těžko podařilo.“
Dominika Draesslerová, Gymnázium Moravská Třebová, Počítačová simulace derivátů grafenu (Informatika)
„Na SOČ jsem tento rok poprvé. Dozvěděla jsem se o ní prostřednictvím své střední školy. Největší přínos účasti na SOČ vidím v poznání nových aktuálních projektů. Se svým projektem bych chtěla dále pokračovat. Podle toho, jak to bude příští rok s maturitou a přijímacími zkouškami na vysokou školu, bych uvažovala o tom, že bych se do SOČ opět přihlásila.“