Podnavigace
Aktuality
Rozhovor s manažerem realizačního týmu Krajského akčního plánu Jihomoravského kraje Lucienem Rozprýmem / 14. 03. 2017 /
Luciena Rozprýma, projektového manažera realizačního týmu Krajského akčního plánu Jihomoravského kraje, jsme se ptali na to, proč vznikly tzv. tematické skupiny, i na přínos propojení místní úrovně akčního plánování s úrovní krajskou.
Ve vašem kraji funguje spolupráce krajské a místní úrovně v oblasti vzdělávání. Příkladem jsou tematické skupiny KAP. K čemu slouží a co řeší?
Tematické skupiny vznikly pro všech osm zvolených témat KAP v kraji. Jejich existence vychází z podstaty KAP – strategické plánování založené na zapojení širokého spektra partnerů z různých skupin, které se zabývají danou oblastí. Na začátku jsme oslovili všechny školy s nabídkou účasti v tematických skupinách. Poté každý metodik (člen realizačního týmu KAP) vybral max. 15 členů pro svou tematickou skupinu. Počet jsme stanovili jako maximální, ale pouze u dvou tematických skupin jsme museli řešit výběr členů.
Jaké tematické skupiny se nejvíce zabývají spoluprací se základními školami?
Jde o skupiny průřezové, ty, které mimo středního školství mají přesah do základního školství nebo dokonce předškolního vzdělávání. Konkrétně v případě našeho kraje jsou to povinná témata kariérové poradenství, podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě a polytechnická výchova. Přesah do základního školství má i skupina inkluze. Největší zájem o spolupráci ze strany ZŠ je u polytechnické výchovy a kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, kde je přesah až k MŠ. Tato skupina je v našem kraji spojena také s problematikou environmentálního vzdělávání.
Akcí v rámci krajského akčního plánování se mohou účastnit také zástupci z místní úrovně. V jakých případech přináší jejich účast nejlepší ovoce?
Zvláště v pracovní skupině Vzdělávání a zaměstnanost, která je zřízena při Regionální stálé konferenci JMK. Podle metodiky tvorby KAP je tato skupina řídicí skupinou pro celý systém strategického plánování kraje. Sbíhají se tu informace o zajímavých aktivitách, které se konají v rámci KAP i jednotlivých MAP, kterých máme v našem kraji 21 v různých úrovních typu zpracování. Ceníme si všech, kteří o práci v pracovních nebo tematických skupinách projeví zájem a následně se jich aktivně účastní.
Jak se daří ve vašem kraji spolupráce mezi KAP a MAP a jaké jsou její konkrétní přínosy?
Z úrovně realizačního týmu KAP JMK se snažíme využít každou možnost na přenos informací mezi aktivitami KAP a MAP. Kromě pravidelné účasti zástupců našeho realizačního týmu v řídicích výborech jednotlivých MAP organizujeme společná setkání zástupců realizačních týmů MAP se zpracovateli krajského KAP. Tato setkání probíhají jednou za čtvrtletí a bývá zde hojné zastoupení z řad zpracovatelů MAP. Snažíme se společně diskutovat o problémech a možných řešeních při administraci, plánování aktivit nebo vylepšení vzájemné spolupráce. Na oplátku bývají zástupci KAP zváni také na akce MAS, kde se diskutuje o MAP a možných vazbách na KAP na širším fóru.
Jaké projekty na implementaci KAP teď vznikají v Jihomoravském kraji?
Pro připravovanou výzvu OP VVV na implementaci KAP připravujeme celkem tři projektové záměry. První se věnuje problematice dalšího vzdělávání, druhý kariérovému poradenství, ten je zčásti průřezový, ale se zapojením základních škol se zde počítá o něco méně. Dále pracujeme na podpoře matematické gramotnosti. Více informací ochotně poskytneme. Stačí napsat na: dittrichova.erika@kr-jihomoravsky.cz