Podnavigace
Zprávy ze stáží
Zpráva - ZUŠ Praha 18. dubna 2011 / 18. 04. 2011 /
Motto: úloha a řídící práce ředitelů a zástupců ředitelů v rámci přípravy ŠVP Základních uměleckých škol
Rozsah stáže – 8 hodin (1 den)
Účastníci stáže:
1. Josef Jirků - ředitel ZUŠ G.Mahlera Humpolec
2. Dita Urbánková - učitelka ZUŠ G.Mahlera Humpolec
3. Vlastimil Matula - ředitel ZUŠ Polná
4. Milan Moc - ředitel ZUŠ Chotěboř
5. Jana Laudátová - ředitelka ZUŠ Ledeč nad Sázavou
6. Lenka Brázdová - ředitelka ZUŠ Třešť
7. Vlasta Procházková - ředitelka ZUŠ Třebíč-Resonance
8. Marie Pospíšilová - zástupce ředitele ZUŠ Bystřice nad Pernštejnem
Obsahová náplň stáže
Dopolední část
Účastníky grantového projektu ZVYKOM osobně přijal pan ředitel Bc.Jiří Stárek,který také všechny celý den provázel. V úvodu teoretického a diskusního semináře pan ředitel Stárek všechny seznámil s postavením školy a jejího řízení v rámci návaznosti na ŠVP.
Dále mluvil o řídící práci ředitelů ZUŠ a jejich postavení jakovykonavatele reformy ŠVP v přípravě uměleckého vzdělávání od školního roku 2012/2013.
Hned po uvedení těchto skutečností byla velmi živá diskuse mezi účastníky stáže:
- význam týmové práce pedagogického sboru ve spolupráci s vedením ZUŠ
- rozbor dílčích úkolů ředitele, zástupce ředitele, vedoucích nástrojových skupin
- organizační záležitosti v přípravě ŠVP
- dotační kritéria nastavených norem
- právní subjektivita ve vztahu ke zřizovateli,škole a řešení zásadních úkolů v přípravě ŠVP informovanost veřejnosti,rodičů žáků o reformních změnách
- řídící činnost ředitele a zástupce ředitele při finálním zpracování ŠVP
Tato rozprava formou diskuse se zakladatelem myšlenky reformy ZUŠ /ŠVP/v celé České republice panem Jiřím Stárkem svým významem a schopností jmenovaného byla ukázkou nadstandardních schopností vysvětlit všem přítomným účastníkům stáže to, jak by měl řídící pracovník v uměleckém školství reformu zvládnout při současné činnosti školy dle nastavených pravidel. Na základě této velmi dobré informovanosti se celý tým účastníků rozhodl v pokračování řešení přípravy ŠVP i v odpoledních hodinách.
Dále mluvil o řídící práci ředitelů ZUŠ a jejich postavení jakovykonavatele reformy ŠVP v přípravě uměleckého vzdělávání od školního roku 2012/2013.
Hned po uvedení těchto skutečností byla velmi živá diskuse mezi účastníky stáže:
- význam týmové práce pedagogického sboru ve spolupráci s vedením ZUŠ
- rozbor dílčích úkolů ředitele, zástupce ředitele, vedoucích nástrojových skupin
- organizační záležitosti v přípravě ŠVP
- dotační kritéria nastavených norem
- právní subjektivita ve vztahu ke zřizovateli,škole a řešení zásadních úkolů v přípravě ŠVP informovanost veřejnosti,rodičů žáků o reformních změnách
- řídící činnost ředitele a zástupce ředitele při finálním zpracování ŠVP
Tato rozprava formou diskuse se zakladatelem myšlenky reformy ZUŠ /ŠVP/v celé České republice panem Jiřím Stárkem svým významem a schopností jmenovaného byla ukázkou nadstandardních schopností vysvětlit všem přítomným účastníkům stáže to, jak by měl řídící pracovník v uměleckém školství reformu zvládnout při současné činnosti školy dle nastavených pravidel. Na základě této velmi dobré informovanosti se celý tým účastníků rozhodl v pokračování řešení přípravy ŠVP i v odpoledních hodinách.
Odpolední část
Byla diskutována tato problematika:
- rozprava v řízení školy v rámci ŠVP
- dotační hodiny pro určení úvazků vyučujícího předmětu
- specifika a poznámky při řešení nestandardních postupů
- výstupy a jejich obhajoba pro případnou kontrolu ČŠI
- hodnocení žáků a možné varianty
- informovanost veřejnosti,rodičů žáků a zřizovatele v rámci reformy
- provozní záležitosti,spolupráce vedení školy s provozními zaměstnanci
- cíl a úloha absolventů školy a jejich uplatnění v praktické umělecké činnosti
- talentové zkoušky na vyšší umělecké školy
- spolupráce s veřejností, rodiči žáků a zřizovatelem-zkušenosti
V závěru rozpravy obdrželi všichni účastníci CD, vyhotovené panem Stárkem. CD obsahuje základní informace ZUŠ Hostivař, informace o řídící a personální činnosti ředitele školy a šablonu pro tvorbu ŠVP.
V posledním volném čase odpoledního jednání se konala prohlídka školy a jejího interiéru - ředitelství školy,učebny, technické zázemí pro učitele, koncertní sál
Specifika ZUŠ Praha –Hostivař, na které byli účastníci upozorněni:
-----------------------------------------
- schopnost řízení školy bez delší neúčasti ředitele školy a jeho přípravy v rámci tvorby ŠVP celorepublikově
- zástupce ředitele a umělecká rada-týmová práce v činnosti školy
- velmi dobrá spolupráce s rodiči žáků školy-pěvecký sbor rodičů-vazba na ZUŠ
- kontakty a vazba na Parlament ČR - společný vánoční koncert a provedení
- České mše vánoční J.J. Ryby
- prezentace školy v politickém spektru s cílem o posílení prestiže a významu uměleckého školství vůči zahraničí
Závěrečné hodnocení a shrnutí významu stáže na ZUŠ Praha Hostivař
Na závěr stáže proběhlo zhodnocení jejího obsahu, kvality a přínosu pro řídící práci vedoucího pracovníka ZUŠ. Hodnocení vyznělo velmi dobře – stáž byla hodnocena jako smysluplná, přínosná, motivační s velmi kompetentním, fundovaným až nadstandardním vedením.
Tato stáž byla velkým přínosem pro řídící práci a velké poděkování patří panu Bc. Jiřímu Stárkovi za vstřícnost a přípravu obsahu stáže.
Podklady pro zprávu zpracoval: Josef Jirků, metodik č. 2
Příloha zápisu: CD s prezentací ZUŠ Hostivař a dokumenty ŠVP
- rozprava v řízení školy v rámci ŠVP
- dotační hodiny pro určení úvazků vyučujícího předmětu
- specifika a poznámky při řešení nestandardních postupů
- výstupy a jejich obhajoba pro případnou kontrolu ČŠI
- hodnocení žáků a možné varianty
- informovanost veřejnosti,rodičů žáků a zřizovatele v rámci reformy
- provozní záležitosti,spolupráce vedení školy s provozními zaměstnanci
- cíl a úloha absolventů školy a jejich uplatnění v praktické umělecké činnosti
- talentové zkoušky na vyšší umělecké školy
- spolupráce s veřejností, rodiči žáků a zřizovatelem-zkušenosti
V závěru rozpravy obdrželi všichni účastníci CD, vyhotovené panem Stárkem. CD obsahuje základní informace ZUŠ Hostivař, informace o řídící a personální činnosti ředitele školy a šablonu pro tvorbu ŠVP.
V posledním volném čase odpoledního jednání se konala prohlídka školy a jejího interiéru - ředitelství školy,učebny, technické zázemí pro učitele, koncertní sál
Specifika ZUŠ Praha –Hostivař, na které byli účastníci upozorněni:
-----------------------------------------
- schopnost řízení školy bez delší neúčasti ředitele školy a jeho přípravy v rámci tvorby ŠVP celorepublikově
- zástupce ředitele a umělecká rada-týmová práce v činnosti školy
- velmi dobrá spolupráce s rodiči žáků školy-pěvecký sbor rodičů-vazba na ZUŠ
- kontakty a vazba na Parlament ČR - společný vánoční koncert a provedení
- České mše vánoční J.J. Ryby
- prezentace školy v politickém spektru s cílem o posílení prestiže a významu uměleckého školství vůči zahraničí
Závěrečné hodnocení a shrnutí významu stáže na ZUŠ Praha Hostivař
Na závěr stáže proběhlo zhodnocení jejího obsahu, kvality a přínosu pro řídící práci vedoucího pracovníka ZUŠ. Hodnocení vyznělo velmi dobře – stáž byla hodnocena jako smysluplná, přínosná, motivační s velmi kompetentním, fundovaným až nadstandardním vedením.
Tato stáž byla velkým přínosem pro řídící práci a velké poděkování patří panu Bc. Jiřímu Stárkovi za vstřícnost a přípravu obsahu stáže.
Podklady pro zprávu zpracoval: Josef Jirků, metodik č. 2
Příloha zápisu: CD s prezentací ZUŠ Hostivař a dokumenty ŠVP